Üreme Organları Gelişiminde Çinko

Çinko prostat bezinin fonksiyonu ve üreme organlarının sağlıklı gelişimi için önemlidir. Sağlıklı bir bağışıklık sistemi için çinko zorunludur. Yara iyileşmesinde önemli işlevleri vardır. Tat ve koku keskinliği sağlar. Kemiklerinizin şekillenmesi ve oluşumunda görev alır.

Vücuda hasar veren serbest radikallerin gelişmesine ve zararlarına engel olur, yaşlanma sürecini de yavaşlatır. Çinko eksikliğinde; yorgunluk, koku-tat hissi kaybı, tırnaklarda incelme ve beyaz lekeler, seksüel ve bedensel gelişme bozukluğu, tekrarlayan enfeksiyonlar, cinsel güç azalması ve yara iyileşmesinde gecikme oluşabilir.

Çinko deniz ürünlerinde, yumurta sarısında, kırmızı ve beyaz ette, mantarlarda, baklagillerde, soya fasulyesi, ayçiçeği ve daha pek çok besinde bulunmaktadır.

Share
çinko eksikliği kategorisine gönderildi | ile etiketlendi | Yorum bırakın

Cilt Yaşlanmasına Karşı Çinko

üzelliğe giden yolun sağlıklı beslenmekten geçtiğini belirten uzmanlara göre, derideki yağ üretiminde, akne oluşumuna yol açan hormon bozukluklarında çinko önemli rol oynuyor. Çinko eksikliğini gidermek için de kabak çekirdeği, zencefil, yulaf, yumurta ve badem tüketilmesi öneriliyor.

Beslenme ve Diyet Uzmanı Ferin Batman, doğru beslenme alışkanlığıyla cilt yaşlanmasının geciktirilebileceğini söyledi.
Bir kişinin sağlıklı olup olmadığının en basit şekliyle cildine, derisine bakarak anlaşılabileceğini belirten Batman, pek çok kişinin cildindeki sorunları, losyonlar, tonikler ve kremler gibi yüzeysel kozmetiklerle çözmeye çalıştığını, ancak bunların göstereceği etkilerin hafif ve geçici olduğunu bildirdi.

Sorunun köküne inmeden, beslenme alışkanlığının düzeltmeden, toksin alımını durdurmadan sorunun çözülemeyeceğini vurgulayan Batman, “Cildimizin yenilenmesi ve yaşlanmanın geciktirilmesi, bağışıklık sisteminin dengesine bağlıdır. Doğru besinler seçildiğinde, bağışıklık sistemi korunur ve cildin yaşlanması ertelenir” dedi.

Batman, son yapılan araştırmaların özellikle bazı vitamin, mineral ve antioksidanlardan yeterli ve dengeli alındığında cildin daha genç ve sağlıklı olacağını gösterdiğini belirterek, cildi içerden dışarıya beslemenin önemli olduğunu söyledi.

Share
çinko eksikliği kategorisine gönderildi | ile etiketlendi | Yorum bırakın

Çinko eksikliği ve bağışıklık sistemini

Sonbahar ve kış aylarında sıkça görülen gribal enfeksiyonlara karşı önlem amacıyla, akyuvar ve antikorların oluşmasını sağlayan çinkonun bol miktarda alınması gerekiyor. Çinko eksikliğinin en önemli belirtisinin ise vücudun enfeksiyonlara karşı zayıf kalması sonucu kişinin çok sık hastalığa yakalanması olduğu belirtildi.

Konya Numune Hastanesi Başhekimi Opt. Dr. Vedat Erden, sağlık açısından çok önemli olan mineraller içinde yer alan çinkonun, bağışıklık sisteminde anahtar roloynadığını söyledi.

Bağışıklık sisteminin güçlü olması için gerekli akyuvar ve antikorların oluşmasını sağlayan çinkonun, özellikle sonbahar ve kış aylarında ortaya çıkan soğuk algınlığı ve gribe karşı etkili olduğunu vurgulayan Erden, çinkonun gribal enfeksiyona neden olan mikropların etkisiz hale getirilmesine yardımcı olduğunu ifade etti.

Ayrıca, yaraların iyileşmesi, görme duyusunun güçlenmesi, böbreklerin düzenli çalışabilmesi için bol miktarda çinko alınması gerektiğini belirten Erden, şöyle devam etti:

‘Çinko, akneye karşı da çok etkili bir mineraldir. A vitamininin kimyasal bileşimini harekete geçirir ve mikrop öldürücü etkisi akne sivilcelerinin kaybolmasını sağlar. Hücre yenilenmesinde payı olduğu için cildi de güzelleştirir. El tırnaklarını sertleştirir ve saçı kuvvetlendirir. Özellikle kadınların çok şikayet ettiği adet görme ağrılarını hafiflettiği gibi kısırlığa karşı da oldukça etkilidir.”

ÇİNKO EKSİKLİĞİNİN BELİRTİLERİ

Çinko eksikliğinin en önemli belirtisinin vücudun enfeksiyonlara karşı zayıf kalması sonucu kişinin çok sık hastalığa yakalanması olduğunu ifade eden Erden, ”Bunun yanı sıra çocuklarda öğrenme yeteneğinin sınırlı olması, büyümedeki aksaklıklar, saç dökülmesi, kısırlık, koklama ve tat alma duygusunun sınırlı olması ile tırnaklarda beyaz lekeler oluşması da çinko azlığının diğer belirtileridir” dedi.

Bu nedenle beslenmeye çok dikkat edilmesi gerektiğini vurgulayan Erden, ”Kırmızı et, karaciğer, yumurta, deniz ürünleri, fasulye, bezelye ve fındık bol miktarda çinko içerir. Hamile kadınlar, hastalarve özellikle yoğun stres yaşayan kişilerin bu besinleri bol miktarda tüketmesi sağlıklı yaşam sürmeleri açısından son derece önemlidir” diye konuştu.

Share
çinko eksikliği kategorisine gönderildi | , ile etiketlendi | Yorum bırakın

Çinkonun Saçlara Etkisi

Çinko gibi minerallerin, bitkilerin gelişmesinde ve elde edilen ürün miktarında etkili olduğunu ifade eden Başer, şunları kaydetti:

“Ülke topraklarındaki çinko eksikliği, özellikle, hububat ekiminin yoğun olarak yapıldığı Orta Anadolu’da daha fazladır. Burada yetişen buğdaylar, topraktan yeteri kadar çinko minerali alamadığı için yeterince gelişemiyor, elde edilen ürün ise besin değeri açısından eksik kalıyor. Çinko eksikliği olan bitkileri yiyen koyun ve keçilerde yoğun şekilde kıl dökülmesi görülüyor.

Ülkemizde, hububatın büyük bölümünün, toprağında çinko eksiği olan Orta Anadolu’da yetiştiği ve ekmek tüketim alışkanlığının fazla olduğu düşünüldüğünde bu durumun insanlar için de benzer sağlık sorunları oluşturduğu söylenebilir.”

Saç dökülmelerinin en önemli nedenlerinden biri olan, tüketilen besinlerdeki çinko eksikliğinin, çiftçilerin üretimde artık takviye çinko kullanmasıyla giderilmeye başlandığını vurgulayan Başer, “Son yıllarda çiftçilerimizin büyük bölümü, her şeyden önce topraktan daha fazla ürün elde edebilmek için içinde yoğun olarak çinko bulunan gübreler kullanmaya başladı. Son dönemde çinko içerikli gübrelerin kullanımında ciddi artış görülmektedir”

Share
çinko eksikliği kategorisine gönderildi | , ile etiketlendi | Yorum bırakın

Çinkonun zihin açıcı özelliği var

Besinlerdeki çinko ilavesi öğrenme yetisini güçlendirmekte. Çinko sayesinde daha iyi konsantre olan ve daha hızlı reaksiyon gösteren çocuklar zeka testlerinde daha başarılı.

Sonuç yaşları 12-13 arasında değişen 200 öğrenciye çinko katkılı besin diyeti uygulayan Amerikalı bilim adamlarına ait. Amerikan Tarım Bakanlığından James Penland, araştırmayla ilgili sonuçlarını San Diego’da düzenlenen Amerikan Toplum ve Beslenme Bilimleri konferansında sundu. Çinko, bedendeki çeşitli işlevleri yerine getiren bir eser elementtir.

Mesela şeker, yağ ve protein metabolizmasında, kalıtım malzemesinin gelişiminde ve hücre büyümesinde önemli roller üstlenir. Çinko bağışıklık sistemi ve çeşitli hormonların işleyişinde kaçınılmazdır fakat bedende depolanmadığı için düzenli olarak besinlerle alınması gerekiyor. Özellikle kırmızı ette, balık, tahıl ürünleri ve bazı peynir türlerinde bol miktarda çinko vardır.

Çinko eksikliği, gençlerde bir yandan büyümeleri için çok fazla çinko gerektiği için öte yandan da gıdalarla yeterince alınmaması yüzünde gelişmekte. Araştırmaya katılan çocukların bir kısmı içinde çinko bulunmayan bir sıvı, diğer grup on miligram (önerilen günlük doz) üçüncü grup ise 20mg çinko içeren sıvı içmiş. Araştırmanın başında ve sonunda çeşitli problemleri çözen çocukların kandaki çinko miktarı da (araştırmadan önce ve sonra) ölçülmüş.

Araştırma sonunda günde 20 miligram çinko alan çocukların zihinsel yetilerinde önemli gelişme saptanmış. Çocukların, görsel belleği, sözel testlerdeki becerileri ve konsantrasyon yetileri önemli ölçüde gelişmişti. Ancak çinkonun hareketler ve sosyal davranışlar üzerinde hiçbir etkisi yok. Sonuçlar diğer araştırmalarla da kanıtlandığı taktirde, önerilen dozun 20 miligrama çıkarılması doğru olacaktır diyor bilim adamları.

Share
çinko eksikliği kategorisine gönderildi | Yorum bırakın

Çinko katkılı ürün piyasada

Türkiye’deki toprakların yüzde 90’ının çinko açısından fakir olduğunu söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Kadir Kumcu, bunun tarım ve hayvancılıkta verim düşüklüğüne, insanlarda sağlık sorunlarına yol açtığını belirterek, “

Ürettiğimiz çinko gübre ve hayvan yemi katkısı bu soruna çözüm getirecek” dedi. Gıda ile dolaylı yoldan alınan çinkonun zekayı açtığını kaydeden Kumcu, tarım ve hayvancılık için yaptıkları çinko takviyeli ürünlere ilaveten zeytin ağaçları için bor elementli sıvı gübre geliştirildiğini söyledi.

Share
Çinko Nedir kategorisine gönderildi | ile etiketlendi | Yorum bırakın

Gebelikte demir ve çinko eksikliği önemli

Gebeleri bekleyen bir tehlike de çinko eksikliğidir. Çinko vücudun yeni dokular yapması, yeni ve kaliteli hücreler üretmesinde önemlidir. Beyin gelişiminde çinko ciddi görevler üstlenmektedir. Güçlü bir bağışıklık sistemi için de çinkoya ihtiyaç vardır. Kısacası gebe annenin de karnında büyüyen bebeğin de yeteri kadar çinko almaları şarttır.

Çinko en çok kırmızı et, kümes hayvanları ve deniz ürünlerinde bulunmaktadır. İmkan olduğu takdirde demir kadar çinko ihtiyacının da giderilmesine çalışılmalıdır.

Anne adaylarının vitamin ihtiyaçları da çok önemlidir. Artan kalsiyum ihtiyacına bağlı olarak D vitamini ihtiyacı da yükselmektedir. D vitamini ihtiyacını gidermek için süt ve süt ürünleri çoğu kez yeterli görülmemekte, anne adaylarının güneş ışığından da faydalanmaları, diğer hayvansal proteinlerle D vitaminleri ihtiyaçlarını gidermeleri önerilmektedir.

Share
çinko eksikliği kategorisine gönderildi | Yorum bırakın

Depresyon tedavisinde folik asit ve çinko

Çinko ve folik asit verilen farelerin tedaviye daha çabuk cevap verdiğini söyleyen Dr. İnal, şöyle konuştu:

“Bizim yaptığımız çalışmanın bir benzerini Polonyalılar yapmış. Ancak, Polonyalılar sadece çinko vermiş. Hong Konglu bilim adamları ise sadece folik asit vermişler. Yüksek evrede depresyon geçiren hastalara yeşil yapraklı sebzeler vermişler. Bu hastalarda depresyon hastalığının seviyesinde düşüş olduğunu gözlemlemişler. Hastalar tedaviye daha çok cevap vermiş. Biz ise çinko ve folik asidi birlikte kullandık. Fareler üzerinde anti depresan ilaçları kadar folik asit ve çinkonun etkili olduğunu belirledik.

Üniversite içindeki psikiyatri polikliniğinde depresyon ilacının yanında folik asit tablet olarak veriliyor. Depresyon ilaçlarının yan etkisi çok fazla ama folik asit ve çinkonun yan etkisi yok.”

Share
Çinko Nedir kategorisine gönderildi | ile etiketlendi | Yorum bırakın

Çinkonun Cinsel Güce Etkisi

Çinkonun erkek üretkenliğinde, seksüel arzuda ve uzun süreli seksüel sağlıkta çok büyük etkisi olduğu biliniyor. Peki ya diğerleri…

Mineralleri yadsımayın!

Seks için bazı minerallerin etkisi inkar edilemez. Örneğin, çinko gibi. Yapılan araştırmalar çinkonun çok kuvvetli canlandırıcı olduğunu ortaya çıkardı.

Erkek için çinko  

Çinkonun erkek üretkenliğinde, seksüel arzuda ve uzun süreli seksüel sağlıkta çok büyük etkisi bulunmaktadır. Her ilişkide 5 mlgr. çinko harcanır. Ve, bu günlük ihtiyacın üçte biri.

Cinsel Güc

İyi seks deyince

• Tipik bir romantik yemek deyince genellikle aklımıza, seksin değil de tam olarak iyi bir uykunun reçetesinde olması gereken, şarabı ve kalın sulu bifteği içeren bir yemek ve devamında bol çikolatalı tatlı gelmektedir.

Share
çinko eksikliği kategorisine gönderildi | ile etiketlendi | Yorum bırakın

Sporcular İçin Çinko Kullanımı

Genel Bilgiler ve Pozitif Etkileri :

Çinko (Zink, Zinc) bir mineral olmasının yani sıra iki önemli enzimin bir bileşenidir. Birincil olarak proteinin işlenmesinde devreye girer, ikinci olarak da kanımızda bulunup hücrelerimize enerji yükleyen glikojenin anaeorob metabolizmasından sorumludur.

Ama çinkonun çok daha fazla iyi yönleri vardır. Çinko mikrop bezlerinin fonksiyonunu ve aynı zamanda testosteron yapımını sağlar. Bunların ötesinde çinkonun hamilelik esnasında oluşan yırtıkları önleme etkisi de vardır. “Hamilelik” bu bağlamda size tuhaf gelebilir ancak profesyonel bodycileri daha detaylı incelediğinde özellikle omuz-göğüs geçişlerinde ve bisepslerdeki derinin uzama yırtıklarını görebilirsiniz. Eğer derinizdeki bu yırtıklardan muzdaripseniz çinko bu yırtıklarınızı (maalesef) gidermez, zira çinkonun etkisi burada iyileştirici değil “önleyicidir”. Ayrıca çinko hastalık taşıyıcılara (infektlere) karşı savunmayı güçlendirir ve yaranın iyileşme sürecini kısaltır.
Çinko Eksikliği Nelere Yol Açabilir :

- Saç dökülmesi, ince ve kırılan saclar, erken ağarma
- Kuru ve pul pul dökülen cilt, kızarıklıklar, yırtılmalar, yaraların ağır iyileşmesi, ağız salgı bezlerin ve dilin iltihaplanması
- Tırnak kırılması, beyaz lekeler
- Koku, tat, işitme, görme duyularında değişiklikler
- Göz kuruluğu
- Genital organlarda gelişme yetersizliği
- Seksüel isteğin azalması
- Düzensin adet (sizin ile alakası yoktur ama yine de bilmekte fayda vardır)
- Döllenme sorunları, ağrılar
- Depresyon, korku, değişken ruh hali
- Kansızlık
- Uyku
- İştahsızlık
- Hastalıklara karşı hassaslaşma

Vücudumuz çinko sentezleyemediğinden dışarıdan alınmasına bağımlıdır, bu bağlamda çinko esansiyel bir mineraldir.
koy-yumurtalari
Doğal Çinko Kaynaklarından Bazıları :

- Yulaf ezmesi
- Ciğer
- Peynir
- Fındık
- Et
- Yumurta
Bu yazı güncellendikçe bu liste uzayacaktır.(BodyTR Editör)

Şunu da belirtmek gerekir ki vücut bitkisel kaynaklardan alınan çinkoyu çok etkili değerlendirememektedir. Yüksek yağ miktarları emilimine oluyor ! Kalsiyum için de ayni şey geçerlidir.
Çinko Eksikliği Nasıl Oluşur :

- Besinlerden yetersiz faydalanma
- Radikal diyetler
- Arttırılmış çinko ihtiyacı ( hamilelik, hastalık, ağır sportif faaliyetler)
- Doku tamiri
- Çinko aliminin düzensiz değerlendirilmesi ( bağırsak hastalıklar, vejetaryen yiyecekler, alkol ki ufak miktarda alkol dahi çinko salgısını arttırır ve ihtiyacı çoğaltır. )
- Şeker hastalığı
- Aşırı terleme
- Sigara (sigara dumanındaki kadyum çinkonun karaciğerden geçmesine engel olur)
Yan Etkileri :

Dozajını kaçırmadığınız taktirde çinko gayet güvenlidir.
Uzun vadeli süre için günde 50 mg’dan fazlası kolesterol değerlerin kötüleşmesine yol açabilir ve hastalıklara karşı bağışıklık azalır. Daha da fazlası (günde 150 mg) ishal ve kusmaya yol açabilir. Ayrıca çinko hücre bölünmesinde de önemli bir rol oynadığından dolayı aşırı dozajlar tümöre yol açabilir.
Etkileşim:

Çinko; demir, bakır ve kalsiyum emilimine engel olur, ancak A Vitamini alımını teşvik eder.
Çinko takviyesi kullanmak istiyorsanız en iyi şekilleri :

1.) Amino asitlere bağlı çinko (zink monomethionin ve zink hidrojen aspartat)
2.) Çinkortat
3.) Çinko glukonat ve çinko citrat
Tavsiye Edilen Dozaj:

Normal birinin günlük çinko ihtiyacı 10-20 mg arasıdır ve bunu normal besin yollarıyla sağlayabilir. Sporcularda ise bu ihtiyaç 30-40 mg bulur. Bazı vücutçuların abartılı bir şekilde 100 +mg kullanması sizi şaşırtmasın, çünkü tahmin edebileceğiniz gibi bu steroid kullanımıyla ilgili bir şeydir.
Çinko Kullanımında İpuçları :

Eğer çinkonun yanında başka takviyeler almak isterseniz Magnezyum, B ve C vitaminini tavsiye ederim. Ayrıca çinkonuzun saf (pure) çinko olmasına önem göstermenizde yarar var. Bazı çinko hap ve kapsüllerinde 5 gram çinkonun yani sıra birçok değişik vitaminler olur.

Günlük ihtiyacınızı karşılamaya çalışsanız 10 tane almanız gerekir, ancak bunun yani sıra vitamin ihtiyacınızın %600 üstüne çıkabilme ihtimali olur. B vitamininde sorun çıkmayabilir çünkü vücut fazlasını atıyor, ancak diğer vitaminler için ayni şeyler geçerli değildir.

Share
Çinko Nedir kategorisine gönderildi | Yorum bırakın